taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Το νησί του Πάσχα είναι ένα μοναχικό ηφαιστειογενές νησί στον Ειρηνικό ωκεανό, σχηματισμένο από τρία μεγάλα πλην ανενεργά πλέον ηφαίστεια, και γεμάτο θρύλους και μυστήρια. Ανήκει στη Χιλή, αλλά είναι διαφορετικό ουσιαστικά μέρος, στην ήπειρο της Ωκεανίας, και έχει σχέση μαζί της ανάλογη μ’ αυτή της Γαλλικής Πολυνησίας με τη μητροπολιτική Γαλλία.
Στο νησί ταξίδεψα 20 μέρες πριν τα Χριστούγεννα του 2017, ανάμεσα σε ένα σωρό σχόλια από τους φίλους μου, του τύπου «μπέρδεψες τις γιορτές». Είναι αλήθεια ότι οι περισσότεροι δυτικοί γνωρίζουν ελάχιστα πράγματα για το νησί, πέρα από το όνομά του, που μάλλον τους έκανε αρκετή εντύπωση στο μάθημα της γεωγραφίας για να το ξεχάσουν
. Οι περισσότεροι βέβαια μπερδεύονται και νομίζουν ότι είναι «τα νησιά του Πάσχα», αλλά αυτό είναι απλώς μια λεπτομέρεια…
Το ταξίδι αυτό ήταν μια τριήμερη επέκταση από το ταξίδι μου στη Χιλή, ωστόσο θεωρώ σκόπιμο να το παρουσιάσω σε χωριστή ιστορία, καθώς είναι ένα πολύ ιδιαίτερο μέρος μιας και είναι εξαιρετικά απομακρυσμένο. Το κοντινότερο κατοικημένο μέρος (με κάπου 50 κατοίκους το 2013) είναι το νησί Pitcairn, 2,075 χιλιόμετρα δυτικά από εδώ, που ανήκει στο Ηνωμένο Βασίλειο, και είναι ακόμα πιο απομονωμένο από το νησί του Πάσχα, καθώς δε διαθέτει καν αεροδρόμιο. Η κοντινότερη «πόλη» με πληθυσμό 500 κατοίκων και άνω είναι η Rikitea στο νησί Mangareva, 2,606 χλμ. μακριά. Η κοντινότερη ήπειρος είναι η Νότια Αμερική, με την Κεντρική Χιλή να απέχει 3,512 Χιλιόμετρα. Η απόσταση του νησιού από το Σαντιάγο είναι συγκρίσιμη με την απόσταση Αθήνας – Αντίς Αμπέμπα ή Αθήνας – Τασκένδης.
Έχουμε λοιπόν ένα νησί 168 τετραγωνικών χιλιομέτρων, με μέγεθος δηλαδή σαν τη Μήλο ή τη Σαμοθράκη, που βρίσκεται σε τέτοια απόσταση από την επόμενη στεριά και τους επόμενους ανθρώπους. Σ’ αυτό λοιπόν το μέρος έφτασαν κάποτε οι άνθρωποι, και έμειναν εκεί επί μισή χιλιετία τουλάχιστον χωρίς να έχουν επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο, κατά πάσα πιθανότητα. Και μέσα στην απομόνωση τους ανέπτυξαν ένα μοναδικό πολιτισμό, που παρότι το 18ο αιώνα παρέμενε ακόμα στη λίθινη εποχή, δεν παύει να εντυπωσιάζει. Και δεν εντυπωσιάζει μόνο, δίνει και σημαντικά στοιχεία στους σημερινούς ερευνητές επιστημών όπως η ανθρωπολογία, η κοινωνιολογία, η αρχαιολογία, οι οικονομικές επιστήμες κ.α.
Βέβαια πρέπει να σημειώσουμε ότι την απομόνωση τυπικά τη σπάει μια γη που βρίσκεται κοντύτερα στο νησί από την κυρίως Χιλή ή τη Γαλλική Πολυνησία, καθώς 391 χιλιόμετρα από το νησί, βρίσκεται και η ακατοίκητη βραχονησίδα «Isla Salas y Gómez», που σήμερα ανήκει διοικητικά στο νησί. Όλη η Ωκεανία βέβαια κάπως έτσι είναι. Είναι η μικρότερη σε έκταση ήπειρος στον κόσμο, αλλά είναι απλωμένη σε πάρα πολλά νησάκια, που οριοθετούν μια περιοχή όσο το 1/3 της επιφάνειας της γης. Όλη η ήπειρος είναι που είναι πολύ αραιή, αλλά εδώ, στο ακραίο ανατολικό άκρο της ηπείρου, οι αποστάσεις είναι ακόμα μεγαλύτερες.
Την εικόνα της απομόνωσης και των αποστάσεων τη δίνει πολύ εύγλωττα ο χάρτης των πτήσεων που ακολούθησα για να φτάσω ως το νησί:
Στην Πολυνησία υπάρχουν τέσσερα είδη νησιών. Οι Ατόλες, όπου ένας χαμηλός και στενός κοραλλιογενής ύφαλος περικλείει σα δακτυλίδι μία ή περισσότερες εσωτερικές λιμνοθάλασσες, τα Makatea όπου είναι μια Ατόλη με ένα βουνό στο κέντρο της λιμνοθάλασσας (σαν το νησί στην ταινία «Η γαλάζια λίμνη»), τα ηφαιστειογενή νησιά, όπου ένα βουνό ανασηκώνεται από το βυθό της θάλασσας εκεί που κάποτε υπήρχε ένα υποθαλάσσιο ηφαίστειο, και τέλος τα νησιά με ηπειρωτικά χαρακτηριστικά (λέγε με Νέα Ζηλανδία). Το νησί του Πάσχα ανήκει στην τρίτη κατηγορία, είναι δηλαδή ηφαιστειογενές.
Έχει σχήμα ορθογωνίου τριγώνου, καθώς σχηματίστηκε όχι από ένα αλλά από τρία μεγάλα ηφαίστεια, τα Poike (πριν 3 εκατομμύρια χρόνια), Ranu Kau (πριν 1 εκατομμύριο χρόνια) και Terevaka (πριν 300 χιλιάδες χρόνια), καθένα από τα οποία έχει και αρκετούς μικρότερους κρατήρες. Όλα τους έχουν πάψει είναι ενεργά εδώ και εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια. Το μεγαλύτερο μέρος του νησιού καταλαμβάνεται σήμερα από ένα εθνικό πάρκο, που απαρτίζεται από 7 διαφορετικά τμήματα, γεμάτα αρχαιολογικούς χώρους, με μνημεία από τον πολιτισμό των αρχαίων κατοίκων του. Το εθνικό πάρκο στο σύνολό του είναι χαρακτηρισμένο από την UNESCO ως μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Η εικόνα του νησιού από το διάστημα είναι αυτή:

Ο «πολιτικός» χάρτης του νησιού είναι αυτός:
Η πτήση εσωτερικού από το Σαντιάγο για το νησί του Πάσχα είναι μια ιδιαίτερη πτήση εσωτερικού, καθώς διαρκεί 5 ώρες και 25 λεπτά, και ο προορισμός είναι σε μια άλλη ήπειρο, στην Ωκεανία, αλλά είναι πτήση εσωτερικού πάραυτα. Εκτελείται με αεροσκάφη Boeing 787. Όταν έκλεισα το ξενοδοχείο στο οποίο θα μείνω, ο ξενοδόχος μου μου έγραψε «Θα σε Περιμένω στο Αεροδρόμιο. Αν όμως έρχεσαι Δευτέρα ή Πέμπτη, γράψε μου και τι ώρα, γιατί έχουμε πάνω από μια πτήση». Ε, δεν του έγραψα, καθώς θα ταξίδευα Τρίτη, αλλά λίγες μέρες πριν μου έστειλε στο Whatsapp: Έρχεσαι με την πρωινή πτήση ή με τη μεσημεριανή; Έχουν βάλει κι άλλες μέρες διπλές πτήσεις, όχι μόνο Δευτέρα και Πέμπτη… Όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στο ότι το νησί είναι ανερχόμενος τουριστικός προορισμός.
Είχα κάνει ηλεκτρονικό check-in για την πτήση μου, ωστόσο φτάνοντας στο αεροδρόμιο του Σαντιάγο πήγα σε ένα αυτόματο μηχάνημα, και εκτύπωσα την κάρτα επιβίβασης της LAN. Ταξίδευα με χειραποσκευή μόνο, οπότε προχώρησα κατευθείαν στις αναχωρήσεις εσωτερικού. Πέρασα γρήγορα τον έλεγχο, και είχα λίγο χρόνο πριν την αναχώρηση, για ένα καφέ. Το ημερολόγιο έγραφε 5/12/2017 και η πτήση LA843 της LATAM είχε άγρια ώρα αναχώρησης 06:40, οπότε το μάτι πρέπει να ανοίξει έστω και με χημική υποστήριξη...
To CC-BBE, ένα Boeing 787 απογειώθηκε στην ώρα του, με εμένα στο 22D. Το αεροπλάνο (δυο διαδρόμων, φυσικά) ήταν γεμάτο, το IFE της LAΤΑΜ λειτουργούσε κανονικά, και το πρωϊνό που μας σέρβιραν ήταν κανονικά πλαστικό. Και το ροχαλητό μου, υποθέτω, κανονικό ήταν. Με δυο ώρες διαφορά ώρας να λειτουργούν υπέρ μας, είχαμε φτάσει στο αεροδρόμιο Mataveri του νησιού του Πάσχα λίγο πριν τις 10 π.μ. Το νησί έχει επτά ώρες διαφορά ώρας από την Ελλάδα την εποχή αυτή, επειδή αυτοί εφαρμόζουν θερινή ώρα και η Ελλάδα όχι. Η διαφορά φτάνει τις εννιά ώρες το (Ελληνικό) καλοκαίρι.
Το αεροδρόμιο αυτό είναι το πιο απομακρυσμένο αεροδρόμιο στον κόσμο, απέχει δηλαδή περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο από το κοντινότερό του αεροδρόμιο. Ως αποτέλεσμα, δεν υπάρχει εναλλακτικό (diversion) αεροδρόμιο στο οποίο να μπορεί να προσγειωθεί μια πτήση που κατευθύνεται προς το νησί, αν για κάποιο λόγο δε μπορεί να προσγειωθεί εκεί. Υπάρχει ένα σημείο στη διαδρομή, που ονομάζεται point of no return. Όταν ένα αεροσκάφος που έρχεται προς το νησί του Πάσχα το περάσει, δεν υπάρχει πια καμία άλλη εναλλακτική γι’ αυτό πέραν από το να προσγειωθεί σ’ αυτό το αεροδρόμιο. Οι πιλότοι των εισερχόμενων πτήσεων ελέγχουν ξανά τις καιρικές συνθήκες λίγο πριν φτάσουν στο σημείο αυτό, και από εκείνη τη στιγμή και μετά ο διάδρομος προσγείωσης παραμένει συνεχώς κενός και με μόνο ένα εισερχόμενο αεροπλάνο να επιτρέπεται να βρίσκεται στον αέρα προς το νησί, μέχρι να γίνει επιτυχημένα η προσγείωση του, ώστε να μην υπάρχει περίπτωση να μπλοκαριστεί ο διάδρομος από κάποιο άλλο ατύχημα ή ό,τι. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν αρκετές ώρες κάθε μέρα, όπου από το νησί δε μπορεί να προσγειωθεί ή να απογειωθεί κανένας. Επίσης, τα αεροπλάνα που έρχονται εδώ πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν την πτήση τους με τον ένα μόνο κινητήρα αν ο άλλος πάθει βλάβη, για πάνω από τη μισή διαδρομή…. (να έχουν δηλαδή προδιαγραφή ETOPS). Και το πράγμα περιπλέκεται, γιατί το αεροδρόμιο χρησιμέυει ως εναλλακτικό για τα αεροπλάνα που διασχίζουν το Νότιο Ειρηνικό (π.χ. πτήση Melbourne - Santiago), οπότε αν αυτά είναι δικηνητήρια, ο διάδρομος προσγείωσης εδώ πρέπει να παραμένει κενός όσο αυτά βρίσκονται μετά το point of no return τους για την περίπτωση που χάσουν ένα κινητήρα και χρειαστεί να προσγειωθούν στο νησί...
Το αεροδρόμιο σήμερα δέχεται 1 ή 2 πτήσεις κάθε μέρα από/προς το Santiago της Χιλής, και 1 πτήση την εβδομάδα από/προς το Papeete της Γαλλίας, στην Ταϊτή. Η μοναδική εταιρία που πετάει εδώ, είναι η LATAM, και χρησιμοποιεί πλέον μόνο αεροσκάφη τύπου Boeing 787 Dreamliner. Τέτοια μεγάλα αεροσκάφη, που προορίζονται για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, είναι τα μόνα που μπορούν να απογειωθούν από το νησί με πλήρες φορτίο και αρκετό καύσιμο ώστε να μπορούν να φτάσουν ως τη Χιλή χωρίς στάση και με αποθέματα ασφαλείας στο ντεπόζιτό τους, αλλά ως το 1985 το αεροδρόμιο του νησιού δε μπορούσε να τα υποδεχθεί. Η διαφορά έγινε, όταν η NASA χρηματοδότησε την επέκταση του διαδρόμου, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εναλλακτικό αεροδρόμιο για το πρόγραμμα του διαστημικού λεωφορείου. Από τότε, με την αεροπορική συγκοινωνία να είναι πλέον επιτρεπτή, το νησί άνοιξε για τον υπόλοιπο κόσμο, και οι πτήσεις πλέον γινόντουσαν με αεροσκάφη που μπορούσαν να μεταφέρουν προμήθειες και αρκετούς τουρίστες.

Στο νησί ταξίδεψα 20 μέρες πριν τα Χριστούγεννα του 2017, ανάμεσα σε ένα σωρό σχόλια από τους φίλους μου, του τύπου «μπέρδεψες τις γιορτές». Είναι αλήθεια ότι οι περισσότεροι δυτικοί γνωρίζουν ελάχιστα πράγματα για το νησί, πέρα από το όνομά του, που μάλλον τους έκανε αρκετή εντύπωση στο μάθημα της γεωγραφίας για να το ξεχάσουν
Το ταξίδι αυτό ήταν μια τριήμερη επέκταση από το ταξίδι μου στη Χιλή, ωστόσο θεωρώ σκόπιμο να το παρουσιάσω σε χωριστή ιστορία, καθώς είναι ένα πολύ ιδιαίτερο μέρος μιας και είναι εξαιρετικά απομακρυσμένο. Το κοντινότερο κατοικημένο μέρος (με κάπου 50 κατοίκους το 2013) είναι το νησί Pitcairn, 2,075 χιλιόμετρα δυτικά από εδώ, που ανήκει στο Ηνωμένο Βασίλειο, και είναι ακόμα πιο απομονωμένο από το νησί του Πάσχα, καθώς δε διαθέτει καν αεροδρόμιο. Η κοντινότερη «πόλη» με πληθυσμό 500 κατοίκων και άνω είναι η Rikitea στο νησί Mangareva, 2,606 χλμ. μακριά. Η κοντινότερη ήπειρος είναι η Νότια Αμερική, με την Κεντρική Χιλή να απέχει 3,512 Χιλιόμετρα. Η απόσταση του νησιού από το Σαντιάγο είναι συγκρίσιμη με την απόσταση Αθήνας – Αντίς Αμπέμπα ή Αθήνας – Τασκένδης.
Έχουμε λοιπόν ένα νησί 168 τετραγωνικών χιλιομέτρων, με μέγεθος δηλαδή σαν τη Μήλο ή τη Σαμοθράκη, που βρίσκεται σε τέτοια απόσταση από την επόμενη στεριά και τους επόμενους ανθρώπους. Σ’ αυτό λοιπόν το μέρος έφτασαν κάποτε οι άνθρωποι, και έμειναν εκεί επί μισή χιλιετία τουλάχιστον χωρίς να έχουν επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο, κατά πάσα πιθανότητα. Και μέσα στην απομόνωση τους ανέπτυξαν ένα μοναδικό πολιτισμό, που παρότι το 18ο αιώνα παρέμενε ακόμα στη λίθινη εποχή, δεν παύει να εντυπωσιάζει. Και δεν εντυπωσιάζει μόνο, δίνει και σημαντικά στοιχεία στους σημερινούς ερευνητές επιστημών όπως η ανθρωπολογία, η κοινωνιολογία, η αρχαιολογία, οι οικονομικές επιστήμες κ.α.
Βέβαια πρέπει να σημειώσουμε ότι την απομόνωση τυπικά τη σπάει μια γη που βρίσκεται κοντύτερα στο νησί από την κυρίως Χιλή ή τη Γαλλική Πολυνησία, καθώς 391 χιλιόμετρα από το νησί, βρίσκεται και η ακατοίκητη βραχονησίδα «Isla Salas y Gómez», που σήμερα ανήκει διοικητικά στο νησί. Όλη η Ωκεανία βέβαια κάπως έτσι είναι. Είναι η μικρότερη σε έκταση ήπειρος στον κόσμο, αλλά είναι απλωμένη σε πάρα πολλά νησάκια, που οριοθετούν μια περιοχή όσο το 1/3 της επιφάνειας της γης. Όλη η ήπειρος είναι που είναι πολύ αραιή, αλλά εδώ, στο ακραίο ανατολικό άκρο της ηπείρου, οι αποστάσεις είναι ακόμα μεγαλύτερες.
Την εικόνα της απομόνωσης και των αποστάσεων τη δίνει πολύ εύγλωττα ο χάρτης των πτήσεων που ακολούθησα για να φτάσω ως το νησί:

Στην Πολυνησία υπάρχουν τέσσερα είδη νησιών. Οι Ατόλες, όπου ένας χαμηλός και στενός κοραλλιογενής ύφαλος περικλείει σα δακτυλίδι μία ή περισσότερες εσωτερικές λιμνοθάλασσες, τα Makatea όπου είναι μια Ατόλη με ένα βουνό στο κέντρο της λιμνοθάλασσας (σαν το νησί στην ταινία «Η γαλάζια λίμνη»), τα ηφαιστειογενή νησιά, όπου ένα βουνό ανασηκώνεται από το βυθό της θάλασσας εκεί που κάποτε υπήρχε ένα υποθαλάσσιο ηφαίστειο, και τέλος τα νησιά με ηπειρωτικά χαρακτηριστικά (λέγε με Νέα Ζηλανδία). Το νησί του Πάσχα ανήκει στην τρίτη κατηγορία, είναι δηλαδή ηφαιστειογενές.
Έχει σχήμα ορθογωνίου τριγώνου, καθώς σχηματίστηκε όχι από ένα αλλά από τρία μεγάλα ηφαίστεια, τα Poike (πριν 3 εκατομμύρια χρόνια), Ranu Kau (πριν 1 εκατομμύριο χρόνια) και Terevaka (πριν 300 χιλιάδες χρόνια), καθένα από τα οποία έχει και αρκετούς μικρότερους κρατήρες. Όλα τους έχουν πάψει είναι ενεργά εδώ και εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια. Το μεγαλύτερο μέρος του νησιού καταλαμβάνεται σήμερα από ένα εθνικό πάρκο, που απαρτίζεται από 7 διαφορετικά τμήματα, γεμάτα αρχαιολογικούς χώρους, με μνημεία από τον πολιτισμό των αρχαίων κατοίκων του. Το εθνικό πάρκο στο σύνολό του είναι χαρακτηρισμένο από την UNESCO ως μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Η εικόνα του νησιού από το διάστημα είναι αυτή:

Ο «πολιτικός» χάρτης του νησιού είναι αυτός:

Η πτήση εσωτερικού από το Σαντιάγο για το νησί του Πάσχα είναι μια ιδιαίτερη πτήση εσωτερικού, καθώς διαρκεί 5 ώρες και 25 λεπτά, και ο προορισμός είναι σε μια άλλη ήπειρο, στην Ωκεανία, αλλά είναι πτήση εσωτερικού πάραυτα. Εκτελείται με αεροσκάφη Boeing 787. Όταν έκλεισα το ξενοδοχείο στο οποίο θα μείνω, ο ξενοδόχος μου μου έγραψε «Θα σε Περιμένω στο Αεροδρόμιο. Αν όμως έρχεσαι Δευτέρα ή Πέμπτη, γράψε μου και τι ώρα, γιατί έχουμε πάνω από μια πτήση». Ε, δεν του έγραψα, καθώς θα ταξίδευα Τρίτη, αλλά λίγες μέρες πριν μου έστειλε στο Whatsapp: Έρχεσαι με την πρωινή πτήση ή με τη μεσημεριανή; Έχουν βάλει κι άλλες μέρες διπλές πτήσεις, όχι μόνο Δευτέρα και Πέμπτη… Όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στο ότι το νησί είναι ανερχόμενος τουριστικός προορισμός.
Είχα κάνει ηλεκτρονικό check-in για την πτήση μου, ωστόσο φτάνοντας στο αεροδρόμιο του Σαντιάγο πήγα σε ένα αυτόματο μηχάνημα, και εκτύπωσα την κάρτα επιβίβασης της LAN. Ταξίδευα με χειραποσκευή μόνο, οπότε προχώρησα κατευθείαν στις αναχωρήσεις εσωτερικού. Πέρασα γρήγορα τον έλεγχο, και είχα λίγο χρόνο πριν την αναχώρηση, για ένα καφέ. Το ημερολόγιο έγραφε 5/12/2017 και η πτήση LA843 της LATAM είχε άγρια ώρα αναχώρησης 06:40, οπότε το μάτι πρέπει να ανοίξει έστω και με χημική υποστήριξη...
To CC-BBE, ένα Boeing 787 απογειώθηκε στην ώρα του, με εμένα στο 22D. Το αεροπλάνο (δυο διαδρόμων, φυσικά) ήταν γεμάτο, το IFE της LAΤΑΜ λειτουργούσε κανονικά, και το πρωϊνό που μας σέρβιραν ήταν κανονικά πλαστικό. Και το ροχαλητό μου, υποθέτω, κανονικό ήταν. Με δυο ώρες διαφορά ώρας να λειτουργούν υπέρ μας, είχαμε φτάσει στο αεροδρόμιο Mataveri του νησιού του Πάσχα λίγο πριν τις 10 π.μ. Το νησί έχει επτά ώρες διαφορά ώρας από την Ελλάδα την εποχή αυτή, επειδή αυτοί εφαρμόζουν θερινή ώρα και η Ελλάδα όχι. Η διαφορά φτάνει τις εννιά ώρες το (Ελληνικό) καλοκαίρι.
Το αεροδρόμιο αυτό είναι το πιο απομακρυσμένο αεροδρόμιο στον κόσμο, απέχει δηλαδή περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο από το κοντινότερό του αεροδρόμιο. Ως αποτέλεσμα, δεν υπάρχει εναλλακτικό (diversion) αεροδρόμιο στο οποίο να μπορεί να προσγειωθεί μια πτήση που κατευθύνεται προς το νησί, αν για κάποιο λόγο δε μπορεί να προσγειωθεί εκεί. Υπάρχει ένα σημείο στη διαδρομή, που ονομάζεται point of no return. Όταν ένα αεροσκάφος που έρχεται προς το νησί του Πάσχα το περάσει, δεν υπάρχει πια καμία άλλη εναλλακτική γι’ αυτό πέραν από το να προσγειωθεί σ’ αυτό το αεροδρόμιο. Οι πιλότοι των εισερχόμενων πτήσεων ελέγχουν ξανά τις καιρικές συνθήκες λίγο πριν φτάσουν στο σημείο αυτό, και από εκείνη τη στιγμή και μετά ο διάδρομος προσγείωσης παραμένει συνεχώς κενός και με μόνο ένα εισερχόμενο αεροπλάνο να επιτρέπεται να βρίσκεται στον αέρα προς το νησί, μέχρι να γίνει επιτυχημένα η προσγείωση του, ώστε να μην υπάρχει περίπτωση να μπλοκαριστεί ο διάδρομος από κάποιο άλλο ατύχημα ή ό,τι. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν αρκετές ώρες κάθε μέρα, όπου από το νησί δε μπορεί να προσγειωθεί ή να απογειωθεί κανένας. Επίσης, τα αεροπλάνα που έρχονται εδώ πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν την πτήση τους με τον ένα μόνο κινητήρα αν ο άλλος πάθει βλάβη, για πάνω από τη μισή διαδρομή…. (να έχουν δηλαδή προδιαγραφή ETOPS). Και το πράγμα περιπλέκεται, γιατί το αεροδρόμιο χρησιμέυει ως εναλλακτικό για τα αεροπλάνα που διασχίζουν το Νότιο Ειρηνικό (π.χ. πτήση Melbourne - Santiago), οπότε αν αυτά είναι δικηνητήρια, ο διάδρομος προσγείωσης εδώ πρέπει να παραμένει κενός όσο αυτά βρίσκονται μετά το point of no return τους για την περίπτωση που χάσουν ένα κινητήρα και χρειαστεί να προσγειωθούν στο νησί...
Το αεροδρόμιο σήμερα δέχεται 1 ή 2 πτήσεις κάθε μέρα από/προς το Santiago της Χιλής, και 1 πτήση την εβδομάδα από/προς το Papeete της Γαλλίας, στην Ταϊτή. Η μοναδική εταιρία που πετάει εδώ, είναι η LATAM, και χρησιμοποιεί πλέον μόνο αεροσκάφη τύπου Boeing 787 Dreamliner. Τέτοια μεγάλα αεροσκάφη, που προορίζονται για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, είναι τα μόνα που μπορούν να απογειωθούν από το νησί με πλήρες φορτίο και αρκετό καύσιμο ώστε να μπορούν να φτάσουν ως τη Χιλή χωρίς στάση και με αποθέματα ασφαλείας στο ντεπόζιτό τους, αλλά ως το 1985 το αεροδρόμιο του νησιού δε μπορούσε να τα υποδεχθεί. Η διαφορά έγινε, όταν η NASA χρηματοδότησε την επέκταση του διαδρόμου, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εναλλακτικό αεροδρόμιο για το πρόγραμμα του διαστημικού λεωφορείου. Από τότε, με την αεροπορική συγκοινωνία να είναι πλέον επιτρεπτή, το νησί άνοιξε για τον υπόλοιπο κόσμο, και οι πτήσεις πλέον γινόντουσαν με αεροσκάφη που μπορούσαν να μεταφέρουν προμήθειες και αρκετούς τουρίστες.
Last edited by a moderator: